tiistai 27. joulukuuta 2016

Nimivirheitä ja 18 muuta faktaa

Vuosi sitten toteutin joulukalenterin, mutta täksi vuodeksi en sellaista alkanut toteuttamaan. Ideoita ei vain riitä sellaisen toteuttamiseen, katsotaan mikä on ensi vuoden tilanne. Viime joulukalenterissa kerroin muutamia faktoja itsestäni ja nyt ajattelin kertoa niitä muutamia lisää. Kertokaa ihmeessä kommenteissa, että tuliko jotkut näistä täytenä yllätyksenä vai tiesitkö jo kaikki!
1. Kuinka moni muistaa kahviin liittyvän faktan viime vuodelta? Olen nimittäin opetellut nyt juomaan sitä! Viime kevään työssäopissa join silloin tällöin kupillisen ja se on nyt jatkunut tämän hetkisessä harjoittelussa. Kaksi palaa sokeriahan ja maitoa se vaatii, mutta pystyn juomaan kuitenkin.

2. Jyväskylään muuttaessani en muuta omaan kämppään, vaan periaatteessa asun työpaikallani. Käsittääkseni ainoat kustannukset mitä mulle tulee koostuvat syötävistä, matkoista ja muusta "turhasta" - saman käsityksen mukaan aamupalan ja lämpimän aterian saan kuitenkin työpaikan toimesta.

3. Kuten tunnun jokaisessa postauksessa toteavan, kuuntelen paljon musiikkia. Vaikka en jostakin kappaleesta pitäisi, pystyisin sen kuuntelemaan jos se tulee esimerkiksi radiosta. On kuitenkin olemassa yksi kappale, jota en pysty edes radiosta kuuntelemaan saatika itse laulamaan: Maa on niin kaunis. Mikäli oikein muistan, niin olen kyennyt kuuntelemaan sitä viimeksi alakoulussa tai yläasteen alussa.
4. Rakastan kirjoittamista. Siis ihan oikeasti. Yläasteella kun muille sanottiin minimisivumäärä aineille niin mulle sanottiin maksimi. Nykyäänkin kirjoittelen enemmän tai vähemmän ja julkaisen niitä ajoittain eräällä foorumilla - joka ei siis ole hevosihmisten ruskea foorumi, sinne en julkaisisi vaikka maksettaisiin.

5. Menen mieluusti sieltä mistä aita on matalin. Viime kevään työssäopissa tajusin, etten ollut tehnyt koulun opetuskeittiössä ainuttakaan lämmintä ruokaa, vaikka työtehtäviä oli kierrätetty. Olenkin naureskellut, että varmaan olin aina ottanut tehtäväkseni keittää ne kananmunat kun on oltu lämpimän ruoan tiimissä... :D

6. Olen katsonut kaksi kauhuleffaa elämäni aikana, Saw-elokuvasarjan viidennen ja kuudennen osan. Näistäkin kaikista raaimmat kohtaukset skippasin suosiolla.
7. Mun läheisimmät ystävät ovat poikkeuksetta kaikki tallilta "löydettyjä". Jotenkin ystävyys on sitten syntynyt hetkessä, vaikkapa ratsastusleirillä, ja jatkunut. Esimerkiksi parhaan ystäväni Netan tapasin vuonna 2015 ratsastusleirillä. Veikkaan, että emme olisi näin läheisiä, ellei kesken leiriruokailun olisi selvinnyt, että menemme syksyllä samalle luokalle.. :D

8. Olen iltavirkku. Mulla ei ole mitään ongelmaa valvoa aamun tunneille saakka, mutta kauhistus kuinka arkisin ei meinaa millään herätä.. Monesti etenkin sunnuntai-iltana tulee valvottua pitkälle yöhön, sillä viikonloppuisin nukun todella myöhään, joten maanantaiaamut eivät ole järin mukava kokemus... :D

9. Olen varmasti yksi tallin puheliaimmista ratsastajista tunneilla. Jätin "jos sanot sanankin tän tunnin aikana niin saat hevosen X" -uhkauksien laskemisen kesken kymmenennen jälkeen. Nyt tänä syksynä oon ollut hiljaisempi, mutta kyllä niitä kommentteja edelleenkin tulee.
10. Kun joskus harvoin puhun puhelimessa niin menen täysin omaan rauhaan, enkä mielelläni puhu muiden läsnäollessa. Kotona se on yleensä sauna tai pesuhuone yleisesti ja koulussa meidän osaston rappukäytävä. Harvoin kyllä puhelimeen puhun ja silloinkin yleensä työasioita tai vanhempieni kanssa.

11. Monille tuottaa vaikeuksia nimeni muistaminen ja etenkin nimeni kuuleminen oikein. Milloin olen Selja, milloin Senni ja milloin Sonja. Olenkin opetellut lausumaan nimeni tarpeeksi hitaasti, jotta keskustelukumppanini saa nimestä varmasti selkoa. Jo alakouluikäisenä, ehkä 7-8 vuotiaana, aloin kuitenkin tottelemaan myös Senni ja Sonja -nimiä ja nykyään kaikkia, jotka edes hieman muistuttavat omaani. Korjaan kuitenkin ahkerasti myös nimivirheitä, mutta parin henkilön kohdalla olen jo menettänyt toivoni, kun kutsutaan esimerkiksi luokkatoverin nimellä... Tallillakin, erityisesti Mikkolassa, minut ja ystäväni sekoitettiin jostakin syystä aina, vaikka meillä ei ollut muuta yhteistä tekijää kuin harrastus ja kotitien nimi!

12. Olen monesti meinannut saada vuokrahevosen, mutta se on aina kaatunut jostakin syystä. Ensimmäinen mahdollisuus kahteen poniin taisi olla vuodenvaihteessa 2012-2013 ellen aivan väärin muista ja tuorein aivan tältä syksyltä. Tämä kaatui kulkemisen vaikeuteen, sillä talli olisi ollut aivan kaupungin toisella laidalla olemattomien kulkuyhteyksien päässä.

13. Olen kiinnostunut raveista, mutta en ole ikinä ollut katsomassa sellaisia. Pari kertaa on pitänyt mennä, mutta niille päiville on sitten osunut jokin este. Raveista puhuminen on mukavaa touhua ja varmasti menisin kärryillekin, jos sellainen mahdollisuus annettaisiin! Kerran olen ajanut shettiksellä, pääosin tosin käynnissä, ja mieluusti kokeilisin uudestaankin.

14. En juurikaan vänkää mistään kotioloja lukuunottamatta ja pyrin välttämään väittelyitä, sillä mielipiteiden perustelu ei ole vahvuuksiani. Erityisesti ensimmäisenä mainitusta on ollut välillä harmia, sillä en etenkään alakoulussa osannut vain sanoa ei. Musta kuitenkin näkee kuulemma todella helposti, että mitä mieltä asioista olen! :D

15. Edelliseen liittyen, olen niin sanotusti aika läpinäkyvä. Yläasteella varsinkaan ei ihastumiseni pysyneet salassa kaveriporukalta, sillä eräällä porukan jäsenellä tuntui olevan haukankatse tätä asiaa koskien, sillä hän tunsi minut läpikotaisin ja mun salailut eivät onnistuneet muutenkaan vielä järin hyvin.

16. Ihastun/ihastuin helposti. Siis todella helposti. Yläaste oli tämän osalta pahinta aikaa, nyt on helpottanut enkä ihastu ihan vain sormia napsauttamalla - kaiketi.
17. En ole juurikaan kiinnostunut jääkiekosta, mutta silti seuraan monia jääkiekkoilijoita, Liigaa sekä Leijonia Instagramissa. Pelaan myös aika säännöllisesti NHL16:sta, enkä ole ainakaan omasta mielestäni siinä ihan huonoimmasta päästä. Keskustelen nykyään myös enemmän joidenkin kavereideni kanssa jääkiekosta yleisesti ja etenkin viime keväänä meillä oli MM-kisoissa kunnon tulosveikkaukset jokaisesta ottelusta.

18. Olen todella herkkä ja ahdistun herkästi tietynlaisissa tilanteissa. Alakoulussa en viitannut tunneilla ikinä ellen ollut 150 prosenttisen varma vastauksen olevan oikein, sillä väärästä vastauksesta saattoi vierähtää pari kyyneltä. Viittaamattomuus jatkui koko yläasteenkin läpi ja tapana se on vieläkin. Nyt tosin olen oivaltanut, että myös väärin voi vastata.. :D Ahdistavaksi koen tilanteet, joissa joudun arvioimaan itseäni. Työssäoppimisjaksojen loppuarvioinnit ovatkin todella ahdistavia mulle, vaikka 90 prosenttia arvioinneissa olleista henkilöistä ovat olleet supermukavia! Myös uudet tilanteet saattavat ahdistaa.

19. Vielä pari juttua mun luonteesta, mitä olen tänä syksynä huomioinut itsestäni. En pysty keskittymään pitkään samaan asiaan, joskus jopa lyhytkin aika riittää. Ryhmätöissä vaihdan koko ajan keskustelun työn aiheesta johonkin muuhun. Saatan muistaa jonkin asian kesken tekemisen, jolloin jätän tekeillä olevan asian kesken lähtien hoitamaan muuta ja kesken jäänyt homma unohtuu. Uppoudun monesti ajatuksiini havahtuen siihen, kun minulle puhutaan ja joudun pyytämään keskustelukaverin toistamaan asiansa. Mun on myös vaikea rauhoittua, mikäli olen tehnyt rivakasti vaikkapa töitä. Esimerkiksi työssäoppijaksolla oli muutama todella kiire päivä, jolloin ei paljon istua tai muuten vain seisoskella kerennyt ja silloin kun olisin saanut, niin pystyin olemaan rauhassa minuutin tai kaksi, jonka jälkeen mun oli pakko tehdä jotakin - vaikkapa pyyhkiä sitä samaa pöytää, minkä olen pyyhkinyt viimeisen tunnin aikana varmaan viidesti.

Tuliko musta esiin yllättäviäkin asioita? Onko sinulla samoja faktoja itsestäsi kuin minulla?

2 kommenttia:

  1. Näitä oli kyllä mielenkiintoista lukea! Itse asiassa en tunnistanut itseäni kovinkaan moneen kohtaan, esimerkiksi tuo 14 on itselläni aivan päinvastoin :D Itse kyllä sanon mielipiteeni silloinkin, kun ei tarvitsisi ja ajaudun hyvin helposti väittelyihin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin on pari kaveria, jotka pistävät kunnon väittelyn pystyyn ihan kenen kanssa tahansa mikäli oikea aihe sattuu tulemaan eteen! Saakin aina miettiä, että mitä sanoo heidän kanssaan :D

      Poista